juli 15, 2017 Dit zijn veelgemaakte fouten bij het afvallen en tips over hoe het wel moet!

Veelgemaakte fouten die bij het afvallen vaak voorkomen

Veelgemaakte fouten bij het afvallen

Soms heb je dat vervelende gevoel dat je alles goed doet en desondanks geen resultaten ziet. Wellicht val je niet af omdat je verkeerde dieet adviezen opvolgt of je dieet-schema hebt gebaseerd op verouderde informatie.

In dit artikel zullen we je de meest gemaakte fouten bij het afvallen delen zodat je deze niet zult begaan.

1: teveel of te weinig calorieën eten

Om af te vallen is een negatieve energiebalans een voorwaarde. Dit betekend dat je lichaam meer calorieën moet verbranden dan het via de voeding binnen krijgt.

Veel diëten gaan nog uit van een bepaalde hoeveelheid calorieën (vaak 500 kcal per dag) welke je minder moet gaan eten om af te vallen. Uit recente studies is echter gebleken dat deze hoeveelheid calorieën per persoon verschilt. Je zal daarom zelf moeten experimenteren met de hoeveelheid calorieën welke je eet om te bepalen bij welke hoeveelheid calorieën je afvalt. Vertrouw dus nooit blind op de voorschriften van een dieet welke je volg.

Hou hiervoor nauwkeurig bij hoeveel calorieën je eet. De meeste mensen hebben neiging om de hoeveelheid calorieën welke zij eten te onderschatten.

Let er ook op dat je niet te weinig calorieën eet. Indien je minder dan 1000 kcal per dag eet dan wordt je metabolisme trager. Bovendien zal je dan spiermassa gaan verliezen. Door het verliezen van spiermassa gaat je rustmetabolisme nog verder omlaag en zal pas weer op het oude niveau komen als de spiermassa is terug gewonnen.

2: alleen op de weegschaal focussen

Als je wilt afvallen dan wil je vetmassa verliezen. De weegschaal geeft je gewicht aan en kan meer gewicht aangeven ondanks het feit dat je al vetmassa verloren hebt. Je gewicht fluctueert aan de hand van de hoeveelheid onverteerd voedsel welke zich in je lichaam bevind en de hoeveelheid vocht welke het vast houdt.

Over de dag gezien kan je lichaam wel 2 kg in gewicht fluctueren, weeg daarom altijd op een vast tijdstip van de dag. Bij het opstaan bijvoorbeeld.

Bij vrouwen fluctueert het gewicht ook nog eens gedurende de menstruatiecyclus. Door de veranderingen in oestrogeenwaarden gaat het lichaam meer of minder vocht vast houden.

Indien je aan krachttraining bent gaan doen dan kan het ook nog zo zijn dat je aan spiermassa aangekomen bent. De hoeveelheid spiermassa welke je per maand kunt aankomen is 0,5 kg.

Wil je op een meer betrouwbare manier weten of je vetmassa verloren hebt dan kun je het beste je taille opmeten en je taille omtrek bijhouden. Daarnaast zou je ook iedere week of maand selfie van je ontblootte bovenlijf kunnen maken om te kijken of je verschillen ziet.

3: het eten van vet arme dieetproducten

Voedselfabrikanten pikken graag een graantje mee van al die mensen die willen afvallen en brengen daarom vetarme voedingsmiddelen op de markt. Deze voedingsmiddelen zijn weliswaar vetarm maar ze zorgen er over het algemeen niet voor dat je afvalt. Dit is gunstig voor de voedselfabrikanten, je blijft hierdoor tenslotte hun vetarme producten kopen.

Door het verwijderen van vet uit voedsel wordt ook de smaak verwijderd. Om hun vetarme producten lekker te houden voegen fabrikanten suiker aan deze producten toe. En suikers zijn eigenlijk nog slechter dan vet als je wilt afvallen. Ze zorgen ervoor dat je bloedsuiker omhoog gaat waardoor je lichaam veel insuline moet aanmaken. Deze verhoogde insulinewaarden zijn voor je lichaam een teken dat er veel energie voorhanden is waarna het signaal wordt gegeven om vet te gaan opslaan. Insuline wordt dan ook wel het dik maak hormoon genoemd.

Suikerrijk eten zorgt er tevens voor dat je weer eerder honger hebt waardoor je alleen maar meer gaat eten, over de gehele dag gezien.

4: onvoldoende eiwitten eten

Eiwitten zijn een essentieel onderdeel van je voeding als je wilt afvallen. Ze helpen je op verschillende manieren. Op de eerste plaats zorgen eiwitten ervoor dat je geen spiermassa zult verliezen. Dit is iets wat je wilt voorkomen, het rustmetabolisme is namelijk gekoppeld aan de hoeveelheid spiermassa.

Eiwitten zorgen er ook voor dat je metabolisme omhoog gaat; het kost je lichaam aanzienlijk meer energie om eiwitten te verteren dan koolhydraten. Omdat eiwitten moeilijker te verteren zijn zorgen deze ervoor dat je langer een vol gevoel hebt na de maaltijd. Hierdoor zal je minder snel geneigd zijn om naar tussendoortjes te grijpen.

5: onvoldoende vezels eten

De meest effectieve dieetvormen zijn koolhydraatarme diëten. Een koolhydraatarm dieet is wel tot 3 maal zo effectief om af te vallen dan een vetarm dieet.

Bij een koolhydraatarm dieet ligt echter wel het gevaar op de loer dat je onvoldoende vezels binnen krijgt. Vezels zijn immers oplosbare en niet oplosbare koolhydraten.

Oplosbare vezels zorgen in de maag een soort gel laag welke vocht vast houdt. Deze gel beweegt zich maar langzaam door het spijsverteringskanaal voort waardoor je een vol gevoel behoudt.

Uit onderzoek blijkt dat zowel oplosbare als niet oplosbare vezels gunstig zijn als je af wilt vallen. Ze reduceren beide het hongergevoel en de hoeveelheid calorieën welke gegeten wordt.

Wetenschapper vermoeden tevens dat een vezelrijke maaltijd ervoor zorgt dat niet alle calorieën door het lichaam worden geabsorbeerd. Dit kan oplopen tot zo’n 130 kcal welke minder opgenomen worden. Richt je op een dagelijkse hoeveelheid vezels van 30 tot 40 gram. Drink hierbij altijd voldoende omdat vezels vocht opnemen.

6: te veel eetmomenten

Decennia lang was men er van overtuigd dat je het beste 5 of 6 keer per dag kunt eten als je af wilt vallen. Het idee hierachter was dat je op deze manier het metabolisme op gang houdt. Dit blijkt echter niet nodig te zijn om het metabolisme op gang te houden.

Het beste eet je 2 of 3 keer per dag zonder tussendoortjes. Hiermee zorg je ervoor dat je in ieder geval een paar momenten hebt waarop je je echt verzadigd voelt. Iets wat niet het geval is als je alleen maar kleine maaltijden eet.

Het kan ook geen kwaad om het ontbijt over te slaan. Mensen welke het ontbijt overslaan eten weliswaar een grotere lunch maar over de gehele dag gezien eten zij minder calorieën dan de mensen welke wel ontbijten.

2 gedachten over “Veelgemaakte fouten die bij het afvallen vaak voorkomen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *