mei 18, 2017 Hoe onbewerkt eten je kan helpen snel vet te verbranden!

Waarom onbewerkt eten je kan helpen bij het afvallen

Als je een beetje de blogs over gezond eten en gezond afvallen volgt dan is je wellicht opgevallen dat er vaak wordt gesproken over onbewerkt eten.

Hoe dat zit met onbewerkt eten en waarom het helpt bij afvallen leer je in dit artikel.

Wat is onbewerkt eten?

Onbewerkt eten is eten wat rechtstreeks uit de natuur komt zonder dat dit bewerkt of veranderd is. Voorbeelden van onbewerkt eten zijn: groenten, fruit, eieren, vis, noten, zaden, pitten en kruiden. Groenten welke je gesneden in de supermarkt koopt worden ook gezien als onbewerkt eten. Ook vlees waaraan niets is toegevoegd zoals kipfilet en varkenshaas zijn vormen van onbewerkt voedsel. Zodra vlees bijvoorbeeld gemarineerd is dan is dit bewerkt.

Onbewerkt eten is eten zoals onze voorvaderen dat ook aten en wordt door ons lichaam herkend, goed opgenomen en weer goed uitgescheiden.

Waarom helpt het bij het afvallen?

Er zijn verschillende redenen waarom onbewerkt voedsel helpt bij het afvallen. Deze zullen we hieronder behandelen.

1.) Onbewerkt voedsel heeft een hoge voedingswaarde

Onbewerkt voedsel heeft een hoge voedingswaarde. Het bevat veel vitamines en mineralen. Bewerkt voedsel heeft daarin tegen weinig voedingswaarde.

Door onbewerkt voedsel te eten heb je daardoor eerder het gevoel dat je genoeg gegeten hebt. Het lichaam vraagt niet naar meer eten omdat het voldoende voedingsstoffen via de voeding binnen heeft gekregen.

2. Onbewerkt voedsel bevat geen geraffineerde suikers

Onbewerkt voedsel zoals fruit kunnen wel natuurlijke suikers bevatten. Deze suikers hebben echter een ander effect op ons lichaam en ons gewicht dan de geraffineerde suikers welke in veel bewerkt voedsel zit.

De natuurlijke suikers in fruit worden langzaam door het lichaam opgenomen. Dit komt door de aanwezigheid van voedingsvezels. De vormen een gel in de maag welke vocht vasthoudt en ervoor zorgt dat het eten de maag langzaam verlaat. Hierdoor worden de suikers langzaam afgegeven aan het bloed. Hierdoor krijg je geen piek in de bloedglucose en hoeft het lichaam niet veel insuline aan te maken.

Dit in tegenstelling tot geraffineerde suikers. Deze worden vrijwel direct door het bloed opgenomen waardoor je een piek in de bloedglucose en de aanmaak van insuline krijgt. Hoge insulinewaarden worden geassocieerd met het vast houden en opslaan van vet.

Geraffineerde suikers doen ook weinig om je een vol gevoel te geven. Ze doen juist het tegenovergestelde. Geraffineerde suikers verhogen de aanmaak van het honger hormoon ghreline waardoor je gaat overeten.

3. Onbewerkt voedsel is rijk aan vezels

Bij bewerkt voedsel worden vaak de vezels verwijderd. Zo wordt van graan bloem gemaakt door de vliezen (de vezels) te verwijderen en het fijn te malen. Van bloem wordt brood, pasta, pizza, gebak en koek gemaakt.

Bij onbewerkt plantaardig voedsel zijn de vezels bewaard gebleven. Denk daarbij aan groenten, peulvruchten, fruit, noten, pitten en zaden. Het zijn juist de voedingsvezels welke zo belangrijk zijn als je wilt afvallen. Ze zorgen ervoor dat ze in de maag een gel vormen door zich te binden met het vocht. Hierdoor wordt je maag traag geleegd en heb je veel langer een vol gevoel na de maaltijd. Dankzij dit volle gevoel zal je tussen de maaltijden door veel minder snel behoefte krijgen aan tussendoortjes en zal je over de gehele dag gezien minder calorieën eten.

Voedingsvezels zorgen er ook voor dat de productie van hormonen welke verantwoordelijk zijn voor het hongergevoel wordt verlaagd.

4. Onbewerkt voedsel bevat geen kunstmatige transvetten

Over veel onderwerpen zijn wetenschappers het nog niet met elkaar eens. Maar als er ergens consensus over is dan is het wel over transvetten. Iedere wetenschappers is het er over eens dat transvetten slecht voor de gezondheid en de taille zijn. Het bewijs hiervoor is dan ook overweldigend.

Transvetten ontstaan door het bewerken van plantaardige oliën. Dit wordt gedaan om de houdbaarheid of de structuur te verbeteren. Zo worden vloeibare oliën bewerkt zodat deze bij kamertemperatuur een vaste vorm krijgen. Dit bewerken wordt het hydrateren of harden van vetten genoemd.

Transvetten zitten in gebak, margarine, frituurvet en vaak in hartige snacks.

Transvetten worden opgeslagen als visceraal vet in de buikstreek, rondom de organen. Hierdoor krijg je niet alleen een buikje, het is ook erg slecht voor je gezondheid. Veel visceraal vet verhoogd het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Kunstmatige transvetten komen niet voor in onbewerkt voedsel. In onbewerkte plantaardige voedingsmiddelen komt geen transvet voor. In kleine hoeveelheden komen transvetten wel voor in onbewerkte dierlijke voedingsmiddelen zoals rundvlees en lamsvlees. Deze transvetten zijn echter niet schadelijk voor de gezondheid.

5. Van onbewerkt voedsel kan je meer eten

Onbewerkt voedsel bevat per gram gezien minder calorieën dan bewerkt voedsel.
Zo bevat 100 gram broccoli 34 kcal. Ter vergelijking: een boterham van 40 gram bevat 102 kcal. Een bord met 300 gram broccoli bevat dus evenveel calorieën als één boterham. En dan valt een boterham nog in de categorie redelijk gezond bewerkt voedsel.

Onbewerkt voedsel bevat meer volume omdat het meer vocht bevat dan bewerkt voedsel. Omdat onbewerkt voedsel meer volume bevat zorgt het er wel voor dat de maag gevuld wordt. Door het vullen van de maag wordt deze opgerekt en het oprekken van de maag triggert de aanmaak van de hormonen welke de hersenen aangeven dat we genoeg hebben gegeten.

6. Je eet langzamer

Onbewerkt voedsel moet je meestal beter kauwen dan bewerkt voedsel. Omdat je beter moet kauwen ga je automatisch langzamer eten. Dit is gunstig omdat het een paar minuten duurt voordat je hersenen het signaal binnen krijgen nadat je maag heeft aangegeven dat deze vol zit.

Met bewerkt voedsel, welke je sneller eet, zou je in de paar mintuten nog vele extra calorieën te veel hebben gegeten. Terwijl de schade van te veel eten met onbewerkt voedsel veel kleiner is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *